Öncelikle kış lastiği,
tüm dört tekere de takılmış, üzerinde Kış Lastiği Logosu ve bazı özel
lastiklerde M+S işareti ile birlikte, diş derinliği minimum 4 milimetre ve de 6 yaşını geçmemiş lastikler için
kullanılan bir tanımdır. Bu özellikler minimumda tutulduğunda, kış lastiği fiyatı da minimum düzeyde
olacaktır.
Kar
zinciri ise belirli yol ve hava şartlarında Trafik Kontrol Ekipleri tarafından
bir talep karşılığında araç içerisinde bulundurmak ve ayrıca talep edildiğinde
takılması zorunlu materyeldir.
Kış lastiği, kışın zorunluluk
getirilmesi beklenen lastik tipi olmasından dolayı tanımının tam ve eksiksiz
olarak yapılması gerekmektedir. Bu konu ilk kış lastiği düzenlemesini getiren
Almanya üzerinden değerlendirilebilir. Almanya’nın 2006 ve 2010’da yaptığı
hatalardan ders çıkarılmalıdır. 2006 yılında yapılan ilk düzenlemede “ kış
şartlarına uygun lastik “ ifadesi kullanılmış ve büyük bir kavram karmaşasına
neden olmuştur. İlk düzenlemede karşılaşılan “ kavram karmaşasına neden olmak “
gerekçesiyle aralık 2010’da yerel bir mahkemeyle karar değiştirilmiş ve hükümet
tarafından yapılan 2010 düzenlemesinde “ Lastiklerde M+S işareti olması ve 3.5t
üzeri araçlarda sadece çekiş olan tekerlere takılması yeterlidir “ tarzı bir
açıklama gelmiş ve yetkili trafik güvenliği uzmanları tarafından büyük
eleştirilere maruz kalmıştır.
Türkiye’nin
iklim şartı ve bitki örtüsünün her bölgede değişiklik göstermesi sebebiyle Ege
ve Akdeniz kıyı şeridi içerisinde yer alan Çanakkale, İzmir, Aydın, Muğla,
Antalya, İçel, Adana ve Hatay dışındaki illerde M,N ve L sınıfı tüm araçlar
için bütün dört tekerlerde 1 Kasım – 31 Mart arası zorunluluk altına alınması
gerekmektedir. Bu iller dışında kalan diğer iller için de bu illere gidecek
olan araçlar için de aynı şekilde bir zorunluluk, trafik güvenli uzmanları
tarafından büyük bir ısrarla beklenmektedir. Bu zorunluluktan sonra ise kış lastiği fiyatı üzerinde oynamalar
olacaktır fakat hükümet elini ne kadar erken tutarsa, araç sahipleri için de o
kadar faydalı olacağı beklenir.
Kış
Lastiği Zorunluluk Tarihi:
Öncelikle
kış lastiği için getirilecek bu
zorunluluk en doğru zamanda kanunlaşmalıdır. Kış lastiği fiyatı yeterli derecede yüksek bulunurken bir de kış
lastiği karaborsası oluşmaması için uygun bir zaman beklenmelidir. Örnek
verilmesi gerekirse, Almanya’da Aralık 2010 tarihinde çıkan ikinci düzenlemede,
kışın M+S işareti olan kış lastiği
zorunlu kılındıktan sonra kış lastiği
fiyatı yaklaşık olarak 3 kat artmıştır. Kış lastiği üretimi yaz aylarında yapıldığından dolayı, araç
sahiplerinin kış lastiği fiyatı en
düşük olduğu zamanlarda, yani yaz aylarında tedarik etmesi biraz da olsa
tasarruf sağlamaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder