16 Kasım 2014 Pazar

Kış Lastiği Zorunluluğu

Öncelikle kış lastiği, tüm dört tekere de takılmış, üzerinde Kış Lastiği Logosu ve bazı özel lastiklerde M+S işareti ile birlikte, diş derinliği minimum 4 milimetre  ve de 6 yaşını geçmemiş lastikler için kullanılan bir tanımdır. Bu özellikler minimumda tutulduğunda, kış lastiği fiyatı da minimum düzeyde olacaktır.
                Kar zinciri ise belirli yol ve hava şartlarında Trafik Kontrol Ekipleri tarafından bir talep karşılığında araç içerisinde bulundurmak ve ayrıca talep edildiğinde takılması zorunlu materyeldir.
                Kış Lastiği Tanımı:
                Kış lastiği, kışın zorunluluk getirilmesi beklenen lastik tipi olmasından dolayı tanımının tam ve eksiksiz olarak yapılması gerekmektedir. Bu konu ilk kış lastiği düzenlemesini getiren Almanya üzerinden değerlendirilebilir. Almanya’nın 2006 ve 2010’da yaptığı hatalardan ders çıkarılmalıdır. 2006 yılında yapılan ilk düzenlemede “ kış şartlarına uygun lastik “ ifadesi kullanılmış ve büyük bir kavram karmaşasına neden olmuştur. İlk düzenlemede karşılaşılan “ kavram karmaşasına neden olmak “ gerekçesiyle aralık 2010’da yerel bir mahkemeyle karar değiştirilmiş ve hükümet tarafından yapılan 2010 düzenlemesinde “ Lastiklerde M+S işareti olması ve 3.5t üzeri araçlarda sadece çekiş olan tekerlere takılması yeterlidir “ tarzı bir açıklama gelmiş ve yetkili trafik güvenliği uzmanları tarafından büyük eleştirilere maruz kalmıştır.

                Kış Lastiği Zorunluluk Kapsamı:
                Türkiye’nin iklim şartı ve bitki örtüsünün her bölgede değişiklik göstermesi sebebiyle Ege ve Akdeniz kıyı şeridi içerisinde yer alan Çanakkale, İzmir, Aydın, Muğla, Antalya, İçel, Adana ve Hatay dışındaki illerde M,N ve L sınıfı tüm araçlar için bütün dört tekerlerde 1 Kasım – 31 Mart arası zorunluluk altına alınması gerekmektedir. Bu iller dışında kalan diğer iller için de bu illere gidecek olan araçlar için de aynı şekilde bir zorunluluk, trafik güvenli uzmanları tarafından büyük bir ısrarla beklenmektedir. Bu zorunluluktan sonra ise kış lastiği fiyatı üzerinde oynamalar olacaktır fakat hükümet elini ne kadar erken tutarsa, araç sahipleri için de o kadar faydalı olacağı beklenir.
                Kış Lastiği Zorunluluk Tarihi:
                Öncelikle kış lastiği için getirilecek bu zorunluluk en doğru zamanda kanunlaşmalıdır. Kış lastiği fiyatı yeterli derecede yüksek bulunurken bir de kış lastiği karaborsası oluşmaması için uygun bir zaman beklenmelidir. Örnek verilmesi gerekirse, Almanya’da Aralık 2010 tarihinde çıkan ikinci düzenlemede, kışın M+S işareti olan kış lastiği zorunlu kılındıktan sonra kış lastiği fiyatı yaklaşık olarak 3 kat artmıştır. Kış lastiği üretimi yaz aylarında yapıldığından dolayı, araç sahiplerinin kış lastiği fiyatı en düşük olduğu zamanlarda, yani yaz aylarında tedarik etmesi biraz da olsa tasarruf sağlamaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder